6 manieren om abandon cart te verminderen

Het gemiddelde percentage winkelwagens dat wordt achtergelaten is 69,57%!

Denk daar eens over na.

Dat betekent dat als je site momenteel bijvoorbeeld 1.000 klanten per maand converteert, je nog eens 2.286 klanten mist die hun winkelwagentje hebben achtergelaten.

2,286!

Zelfs als je het aantal afgebroken winkelwagens met slechts 10% zou kunnen verminderen, zou dat meer dan 220 extra aankopen per maand opleveren.

Zouden die extra klanten een merkbare invloed hebben op je bedrijf?

Absoluut.

En het mooiste is dat het toevoegen van die 220 nieuwe klanten door het aantal afgebroken aankopen te verminderen je veel minder gaat kosten – zowel in tijd als in geld, dan wanneer je hetzelfde probeert te bereiken via SEO of PPC.

Dus, voordat je meer tijd investeert in het aantrekken van organisch verkeer of meer geld in het kopen van betaalde advertenties, richt je je op de bijna 70% van de bezoekers die al naar je site komen, je producten bekijken, ten minste één ervan in een winkelwagen stoppen en deze vervolgens weer verlaten zonder te kopen.

6 Strategieen

Er zijn verschillende strategieën die je kunt gebruiken om te proberen het aantal verlaten winkelwagentjes te verminderen en het aantal conversies op je website te verhogen.

1 – Voeg een voortgangsindicator toe aan je afrekenpagina’s

Weet je wanneer je in de rij staat bij Albert Heijn en de caissière je vraagt naar je postcode, of je telefoonnummer, of je sterrenbeeld? Of je een kortingskaart hebt? Of je 10% wilt besparen door er één te openen? Dat zijn allemaal irritaties die het afrekenproces verlengen – en in elke webshopervaring moeten worden vermeden. Één van de beste manieren om dat te doen is door een voortgangsindicator op je checkoutpagina’s op te nemen.

Door klanten duidelijk te laten zien waar ze zich in het afrekenproces bevinden, neem je de mogelijke zorg weg dat het daadwerkelijk kopen van iets, de prospect meer tijd gaat kosten dan de prospect bereid is te besteden. Het verzekert bezoekers dat ze bijna klaar zijn, en dat ze snel weer andere dingen kunnen doen. Het helpt ook onduidelijkheid weg te nemen en maakt het proces duidelijker en begrijpelijker voor klanten. Verschillende studies hebben aangetoond dat de meeste consumenten de voorkeur geven aan een duidelijke indicatie van hun status tijdens het voltooien van een taak, en online shoppen is daarop geen uitzondering.

Idealiter bestaat een voortgangsindicator uit zo weinig mogelijk stappen.  Het voorbeeld hierboven maakt duidelijk dat dit driestappenproces alles is wat klanten moeten doen om af te sluiten, waardoor de ervaring eenvoudiger en minder intimiderend wordt. 

2 – Zet een sterke Call To Action op de checkoutpagina’s

Veel sites laten geen enkele Call to Action  (CTA) achter op hun checkoutpagina’s. De “logica” hierachter lijkt geworteld in de veronderstelling dat als een potentiële klant iets aan zijn winkelwagentje heeft toegevoegd, hij geen stimulans meer nodig heeft om het daadwerkelijk te kopen – een fatale denkfout van de marketeer. Integendeel, checkoutpagina’s zijn de perfecte plaats voor sterke, duidelijke CTA’s die de vastberadenheid van de prospect versterken om zijn aankoop te voltooien.

Hoewel het belangrijk is om sterke CTA’s op te nemen op je checkoutpagina’s, is het net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de boodschap van deze CTA’s consistent is met andere CTA’s op je site en in je marketingmateriaal. Vergeet niet dat je streeft naar een continue, naadloze ervaring van ontdekking tot aankoop. Als je plotseling de toon van je CTA’s op je afrekenpagina’s verandert, kan dit bezoekers tegen de borst stuiten – zelfs als ze niet meteen begrijpen waarom. Het is ook belangrijk dat je CTA’s zo duidelijk mogelijk zijn.

Als je CTA’s dubbelzinnige woorden bevatten, zoals “Doorgaan”, kun je overwegen te testen met duidelijkere, actievere werkwoorden om te zien of je CTA’s bezoekers kunnen helpen precies te begrijpen wat ze doen en wat er van hen wordt verwacht.

Houd de boodschap consistent in al je CTA’s, tot en met het afrekenproces. Als je in je marketingmateriaal de voorkeur geeft aan vriendelijke, verbindende taal, handhaaf deze laagdrempelige toon dan ook tijdens het afrekenproces. Als je gebruik maakt van urgentie of een andere stimulans, houd deze druk dan aan tijdens het afrekenen. Zorg er ook voor dat je passende en consistente CTA’s gebruikt, afhankelijk van waar de prospect zich in het proces bevindt, vooral als je een voortgangsindicator gebruikt – ga niet overhaast te werk en ga er niet van uit dat gebruikers begrijpen waar ze zich in het proces bevinden.

3 – Wees vooraf glashelder over alle kosten – vooral de verzendkosten

Er zijn weinig dingen die zo frustrerend zijn aan online winkelen als verwachten dat je één prijs betaalt, maar ontdekken dat je wordt bestookt met een heleboel verborgen kosten, vergoedingen en toeslagen – en één van de ergste kosten om te ontdekken nadat je bent begonnen met afrekenen, zijn schandalige verzendkosten.

Uit gegevens van UPS blijkt dat van alle kosten in verband met onlineverkoop, de verzendkosten het meest door iedereen worden verafschuwd. Consumenten haten het absoluut om te betalen voor verzendingskosten – zo erg zelfs dat het de belangrijkste reden is om het winkelmandje te verlaten.

Gegevens via UPS

Niet alleen gaat een meerderheid van de consumenten tot het uiterste om verzendkosten te vermijden, ze zijn ook zeer gevoelig voor de manier waarop verzendkosten worden gepresenteerd. Uit gegevens van KISSmetrics blijkt dat onverwachte verzendkosten verantwoordelijk zijn voor bijna één derde van alle verlaten e-commerce winkelwagens:

Afbeelding via KISSmetrics

We weten dus dat consumenten een hekel aan hebben te betalen voor verzending – maar ze hebben er een nog grotere hekel aan verrast worden met verzendkosten. Met dat in gedachten is het van vitaal belang dat je zo openhartig mogelijk bent over de verzendkosten. Probeer de verzendkosten niet stiekem aan het eind van een transactie door te berekenen. je klanten verdienen (en verwachten) beter dan dat. Wees eerlijk over hoeveel het kost om je producten bij je klanten te krijgen.

Een andere factor om te overwegen met betrekking tot verzending is de geschatte levering. Als je ooit een vage, onduidelijke schatting hebt gekregen van hoe lang je kunt verwachten te moeten wachten voordat je pakket aankomt, weet je hoe frustrerend dit kan zijn. 

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen

4 – Maak de navigatie tussen winkelwagen en winkel moeiteloos

Consumenten beslissen zelden over een aankoop, zoeken en selecteren deze efficiënt en snel, en rekenen af in één gestroomlijnde ervaring. Net als in een echte winkel kan online winkelen indirect, inefficiënt en verre van lineair zijn. Hoe gemakkelijker je het voor klanten maakt om tussen hun winkelwagentje en je winkel te bewegen, hoe groter de kans dat ze blijven hangen en daadwerkelijk afrekenen.

Maar hoewel navigatie tussen een winkelwagentje en een webwinkel één van de meest effectieve manieren is om wrijving tijdens het afrekenproces te verminderen, is het ook één van de moeilijkste om goed te doen. Zelfs gigantische webwinkels zoals Amazon experimenteren voortdurend met de checkout-flow om de checkout-ervaring te optimaliseren en het voor consumenten gemakkelijker te maken meer spullen te kopen.

Veel van de beginselen van webnavigatie die gelden voor de rest van je site, gelden ook voor je checkoutpagina’s. Het oude web design adagium “de Terug-knop bestaat niet” geldt in het bijzonder voor je afrekenproces. Als je je bezoeker dwingt om op “Terug” te klikken (of andere misdaden tegen de webnavigatie begaat) moet je je navigatiestroom opnieuw bekijken.

Maak het klanten gemakkelijk om hun winkelwagen op te slaan – en er later naar terug te keren – en help hen door je site te navigeren door logische, intuïtieve navigatieopties aan te bieden tussen je checkout- en productpagina’s. Hoe meer werk je je potentiële klanten dwingt te doen, hoe kleiner de kans dat zij de lijn doortrekken en converteren.

5 – Voeg miniatuurafbeeldingen van producten toe aan je winkelwagen

De meeste mensen zullen niet vergeten wat er in hun winkelwagentje zit (tenzij ze serieus aan het winkelen zijn), maar net als een voortgangsindicator kan het opnemen van miniatuurafbeeldingen van de producten die ze in hun winkelwagentje hebben gelegd een andere techniek zijn die de klant geruststelt over wat hij koopt.

Als je iets in een echte winkel koopt, zie je wat je koopt recht voor je. Dat is vaak niet het geval bij webshops. Door miniatuurafbeeldingen van producten in het winkelwagentje van de klant op te nemen, help je hem niet alleen herinneren wat hij eigenlijk aan het doen is – je elimineert de mogelijkheid van afleiding, met name van de aarzeling die een klant kan ervaren als hij zich niet onmiddellijk kan herinneren wat hij koopt. In de afbeelding bij tip 4 zie je een voorbeeld met miniatuurafbeeldingen.

6 – Zorg voor vertrouwen tijdens het hele afrekenproces

Sommige online verkopers zien transactieformulieren slechts als een formaliteit in het verkoopproces – ze hebben je al verleid met hun producten, dus waarom zou je niet zonder meer een lang formulier invullen? Dit is echter absoluut niet het geval, en je transactieformulieren zijn net zo’n belangrijk middel om vertrouwen in je site op te bouwen als elk ander onderdeel van het proces.

Als je je klanten vraagt een transactieformulier in te vullen, vraagt je hen in wezen om je te vertrouwen met hun persoonlijke gegevens. Dit gaat veel verder dan alleen hun contactgegevens; je vraagt om hun creditcardgegevens, iets waar veel mensen (begrijpelijkerwijs) huiverig voor zijn.

Om de aarzeling bij het overhandigen van hun zuurverdiende geld – en financiële identiteit – te compenseren, gebruikt je je transactieformulieren als een kans om vertrouwen op te bouwen en te vestigen. Plaats signalen zoals beveiligingslogo’s op een prominente plaats dicht bij je transactieformulieren.

Zorg er ook voor dat de logo’s herkenbaar en gangbaar zijn (zoals het “Norton Secured” logo, dat het gangbare “VeriSign Secured” logo heeft vervangen). Uit door Shopify aangehaalde gegevens blijkt dat bijna 61% van de consumenten iets niet online had gekocht omdat vertrouwenslogo’s ontbraken, maar ook dat meer dan 75% van de consumenten had afgezien van een aankoop omdat ze de vertrouwenslogo’s niet herkenden.

 

Conclusie

Door sommige of al deze strategieën te implementeren, kan jij helpen het aantal verlaten winkelwagentjes te verminderen en de conversie op je webshop te verhogen. We hebben bovenstaande zes aandachtspunten, samen met nog zes zeer belangrijke punten in een e-book gezet.

Wil jij er alles aandoen om het abandon rate percentage te verlagen?
Download dan het e-book ’12 manieren om je Abandon Cart te verminderen’

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen