5 geweldige e-mailtitels

E-mailmarketing is één van de meest effectieve kanalen om nieuwe (potentiele) kopers te bereiken maar ook om je huidige klanten te behouden. Maar als iedereen een nieuwsbrief stuurt, hoe zorg je er dan voor dat jouw e-mailmarketingcampagnes opvallen in iemands overvolle inbox?

Er is maar één antwoord: een e-mailtitel die ertussen uit springt! Het eerste dat de ontvanger ziet en leest, is de titel van de e-mail. De titel heeft dan ook een enorme invloed op het feit of je e-mail wordt geopent of verwijdert. 65% van de marketeers zeggen dat e-mailtitels de grootste impact hebben op open rates. En wat nog duidelijker is: een slecht geschreven E-mailtitel kan je nieuwsbrief rechtstreeks naar een spammap sturen, waardoor deze e-mail potentiële lezers helemaal niet bereikt. En dat is echt het laatste wat je wil…

In dit blog lees je hoe je e-mailtitels voor nieuwsbrieven schrijft waarmee je niet zal worden gemarkeerd als spam, en juist WEL de aandacht van de lezer trekt.

Inhoudsopgave

  • Wat is een nieuwsbrief?
  • 10 waardevolle tips voor het schrijven van e-mailtitels
  • Veel voorkomende fouten in de titel van nieuwsbrieven die je absoluut wil vermijden
  • Vijf voorbeelden van goede e-mailtitels

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is eigenlijk een soort bericht dat regelmatig naar mensen wordt gestuurd om ze op de hoogte te houden van updates, nieuws en andere interessante informatie over een bepaald onderwerp, bedrijf of organisatie. Het is als een brief, maar dan digitaal en meestal via e-mail verzonden.

Nieuwsbrieven kunnen verschillende vormen aannemen, afhankelijk van het doel en de inhoud. Ze kunnen informatief zijn, met bijvoorbeeld artikelen, tips, tutorials of nieuwsberichten. Ze kunnen ook promotioneel zijn, met aanbiedingen, kortingen of productlanceringen. 

Het doel van een nieuwsbrief is meestal om een band op te bouwen met de lezers, hen te informeren, te betrekken en hopelijk actie te stimuleren, zoals het bezoeken van een website, het kopen van een product of het deelnemen aan een evenement. Het is een manier om direct met het publiek te communiceren en hen op de hoogte te houden van wat er gaande is.

10 best practices voor het schrijven van e-mailtitels

  • Maak eerst je tekst!
  • Wees beknopt en to the point
  • Wees creatief
  • Personaliseer waar relevant
  • Creëer een gevoel van urgentie
  • Gebruik cijfers en emoji’s om de aandacht te trekken
  • Gebruik een consistente toon en stijl
  • Voeg aanvullende voorbeeldtekst toe
  • splittest om te optimaliseren
  • Overweeg seizoensgebonden e-mailtitels

E-mail e-mailtitels zijn zowel een kunst als een wetenschap. Hier zijn 10 waardevolle tips:

1. Maak eerst je e-mailtekst

Schrijf de inhoud van je e-mail voordat je een e-mailtitel of voorbeeldtekst opstelt. Hierdoor kun je verfijnen waar de campagne over gaat voordat je deze een titel geeft. Op deze manier weet je zeker dat je de belofte van de e-mailtitel waarmaakt.

2. Wees beknopt en to the point

Korte e-mailtitels zijn de beste e-mailtitels, en niet alleen omdat een woordlimiet je gefocust houdt. Een e-mailtitel van drie tot zes woorden, of minder dan 50 tekens, zorgt ervoor dat deze zichtbaar is wanneer een lezer zijn inbox op een mobiel apparaat doorbladert. Dit wil je natuurlijk ook altijd zelf even goed testen voodat je de nieuwsbrief verstuurt, zeker op mobiele apparaten!

3. Wees creatief

Het aantal tekens mag dan een limiet hebben, creativiteit daarentegen is grenzeloos! Pakkende e-mailtitels bevatten vaak woordspelingen of grappen. Gebruik ook verschillende e-mailtitels voor verschillende e-mails; als je elke keer op dezelfde e-mailtitel of vergelijkbare formaten vertrouwt, zullen abonnees waarschijnlijk sneller de interesse verliezen.. vergeet ook zeker geen A/B tests uit te voeren…

4. Personaliseer waar relevant

Als je over de juiste gegevens beschikt, is e-mailpersonalisatie een effectieve manier om de lezer te laten zien dat je hen als een echte persoon ziet. Personalisatie kan betekenen dat individuele namen in een e-mailtitel worden opgenomen of dat er wordt gefocust op specifieke producten voor specifieke klantsegmenten.

5. Creëer een gevoel van urgentie

De juiste e-mailtitel kan de open-ratio van een e-mail verhogen of doorklikpercentage naar jouw website vergroten. Voor bepaalde promoties, zoals uitverkoop of tijdelijke aanbiedingen, kun je urgentie in de e-mailtitel communiceren met termen als ‘beperkte tijd‘, ‘exclusief‘, ‘laatste kans‘, ‘speciale aanbieding‘, ‘eindigt binnenkort‘ etc..

6. Gebruik cijfers en emoji’s om de aandacht te trekken

Door cijfers en emoji’s in je e-mailtitel op te nemen, kan je e-mail meer opvallen in iemands overvolle inbox. Tegelijkertijd kunnen te veel emoji’s je e-mail onleesbaar maken of als spam laten markeren.

7. Gebruik een consistente toon en stijl

Of je merk nu humoristisch of serieus, warm of mysterieus, elegant of eigenzinnig, inspirerend of realistisch is, je e-mailtitels moeten passen bij de stem van je merk. Onthoud: een goede e-mailtitel voor het ene merk past niet noodzakelijkerwijs goed bij een ander bedrijf.

8. Voeg aanvullende voorbeeldtekst toe

Voorbeeldtekst is als de ondertitel van je e-mail. Het is de preheader van jouw e-mail ofwel het kleine gedeelte van de tekst dat direct na je e-mailtitel in iemands inbox verschijnt, Je kunt de voorbeeldtekst gebruiken om extra context te bieden, een aanbieding in de e-mail te promoten of de lezer op een andere manier verleiden.

Iets om bij stil te staan: als  je geen voorbeeldtekst opneemt, halen e-mailplatforms vaak tekst uit het eerste deel van je campagne, wat verwarrend kan zijn voor de lezer.

9. A/B-test om te optimaliseren

Met A/B-testen kunt je een paar verschillende variaties van e-mailtitels in dezelfde e-mail naar je publiek sturen. Je kunt de “winnaar” meten op basis van de openingspercentages, doorklikpercentages en andere betrokkenheidsstatistieken. 

  1. Overweeg seizoensgebonden e-mailtitels

Merken, vooral e-commerce merken, hebben de neiging om veel meer e-mails te versturen rond de feestdagen. Overweeg, afhankelijk van de producten en services van je bedrijf, of het opnemen van seizoenstrends, grappen of aanbiedingen kan leiden tot boeiendere e-mailtitels in periodes waarin de inboxen overspoeld worden.

Veel voorkomende fouten, die je moet vermijden, in de e-mailtitel van nieuwsbrieven 

Dit is wat je niet moet doen bij het opstellen van een e-mailtitel voor nieuwsbrieven:

  • Gebruik maken van spamwoorden. Er zijn verschillende spamachtige woorden en woordgroepen waardoor je nieuwsbrief het risico loopt om als spam te worden gemarkeerd. Woorden als bijvoorbeeld: ‘nu aanvragen’, ‘contante bonus’, ‘schuld elimineren’, ‘snel contant geld’, ‘€€€’, ‘winst’, ‘
  • Vertrouwen op clickbait of misleidende e-mailtitels. Clickbait verwijst naar een kop die mensen misleidt of overdreven verleidt om ze te laten doorklikken. Als abonnees verrast zijn door wat ze vinden nadat ze erop hebben geklikt, zullen ze zich waarschijnlijk afmelden of je nieuwsbrief rapporteren als spam.
  • Gebruik maken van alleen hoofdletters, speciale tekens of te veel uitroeptekens. Vermijd opmaak, karakters en leestekens,  die het moeilijk kunnen maken voor iemand om je e-mailtitel te lezen.
  • Wees niet te opdringerig. Er is een enorm verschil tussen iemand verleiden om je nieuwsbrief te openen en hen onder druk zetten om het te doen. Als je overdreven opdringerig bent in de e-mailtitels van je e-mail, zul je lezers waarschijnlijk afschrikken.

Vijf voorbeelden van goede e-mailtitels

Hier zijn enkele voorbeelden van e-mailtitels die best practices volgen, terwijl ze trouw blijven aan de stem en stijl van het bedrijf.

“Screw goals” door Tom Beal


Iedereen die succesvol is of wil worden weet dat het stellen van doelen zeer belangrijk is. Tom Beal provoceert de lezer met zijn e-mailtitel. Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik werd direct getriggerd om verder te lezen. In de mail vraagt zijn lezers om een terug te kijken naar de grootste successen om dan net zoals Tom, vast te stellen dat deze successen niet het gevolg waren van  het stellen van doelen, maar door  consistente gefocuste acties. 

“Want my job?” van Brendon Burchard


Brendon Burchard is een high performance Business coach. In deze e-mail laat hij weten dat hij voor de laatste de Expert Academy aanbiedt zodat men zich kan bekwamen om een thought leader te worden, zoals Brendon zelf is.  De titel wekt verbazing op aangezien trouwe abonnees weten dat hij heel succesvol is, dus waarom zou hij dat opgeven. Dat zorgt ervoor dat je de mail opent. 

“Het geheim” door Succes met je Bedrijf

Marielle van de Vlies, Business coach van Succes met je bedrijf, gebruikt de natuurlijke neiging van mensen om geheimen te weten te komen. In dit geval heb je als lezer geen idee over wat voor geheim ze het heeft. Je wil dus verder lezen om erachter te komen. In de mail nodigt ze uit voor het bijwonen van een Masterclass waarin ze gaat vertellen wat het ene ding is wat je consequent moet doen als je meer geld op je bankrekening wil hebben.

“Do You Hate me ?” door Wilco de Kreij


In deze e-mailtitel gebruikt Wilco de Kreij van UpViral
personalisatie om erachter te komen waarom de lezer geen gebruik heeft gemaakt van de jubileumaanbieding. Als je over de juiste klantgegevens beschikt, is personalisatie een effectieve manier om e-mailontvangers te betrekken.

“In het huwelijksbootje” door IMU


Ter ere van hun 10-jarig bestaan stuurde Tonny en Martijn van IMU een mail waarin ze laten weten dat hze een video hebben opgenomen waarin ze hoogte- en dieptepunten delen. Zo delen ze o.a. hoe het voor hen was om samen in het ‘huwelijksbootje’ te stappen. Door de e-mailtitel creëren ze nieuwsgierigheid

Veelgestelde vragen over de e-mailtitel van de nieuwsbrief

Wat kenmerkt een pakkende e-mailtitel?

Een pakkende e-mailtitel is beknopt, creatief en consistent met de toon en stijl van je merk. Het kan ook een gevoel van urgentie creëren, zoals het gebruik van uitdrukkingen als ‘laatste kans’, ‘slechts 24 uur’ of ‘exclusieve verkoop’.

Wat is de beste lengte voor de e-mailtitel van een nieuwsbrief?

De e-mailtitel van een nieuwsbrief moet tussen de drie en zes woorden zijn. Gebruik minder dan 50 tekens om ervoor te zorgen dat lezers de volledige e-mailtitel op een mobiel apparaat kunnen zien.

Mag ik clickbait gebruiken in mijn e-mailtitel?

Vermijd clickbait als je een goede e-mailtitel probeert te schrijven. Als abonnees de inhoud van je nieuwsbrief niet is wat abonnees verwachten op basis van de e-mailtitel van de e-mail waar ze op klikken, zullen ze zich waarschijnlijk afmelden of je nieuwsbrief als spam rapporteren. En dat wil je niet..

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen