5 tips voor het ontwerpen van e-mailnieuwsbrieven

De beste marketingcontent lijkt, als het goed is, helemaal niet op marketing. Dat klinkt misschien gek, maar als je een e-mail van een bedrijf krijgt die super waardevol, informatief en leuk is om te lezen, lijkt het meer op een bericht van een vriend dan op een saaie advertentie.

Als het goed is gedaan, helpt zo’n e-mailnieuwsbrief om klanten te houden en hen te inspireren om loyaal te blijven aan jouw merk. Zo groeit je bedrijf als kool! Mits je dit consistent inzet natuurlijk…

Alleen, als het ontwerp van je nieuwsbrief niet goed is, dan gaat zelfs de beste inhoud verloren. Dan kun je het hem misschien net zo goed niet versturen. Gelukkig kun je met het juiste ontwerp ervoor zorgen dat jouw e-mails eruit springen tussen alle andere berichten in de overvolle inbox van een ontvanger. Wil je weten hoe? Lees dan zeker even verder!

 Dé elementen van een waardevol nieuwsbrief ontwerp

Als je een nieuwsbrief verstuurt, is het super belangrijk dat het er goed uitziet. Het moet een samenhangend geheel zijn en niet een rommeltje van plaatjes en te veel tekst. Dit zijn dé elementen van een waardevol nieuwsbrief ontwerp:

 

  • Kopafbeelding
    Zet je bedrijfslogo in de kopafbeelding van je e-mail. Je kunt creatief zijn met verschillende formaten, kleuren en uitlijning van de kopafbeelding, zolang het maar vertrouwd aanvoelt voor de lezer.

 

  • Tekstblokken
    Gebruik blokken van tekst die elk ongeveer een alinea lang zijn.

 

  • Hoge resolutie afbeeldingen
    Zorg ervoor dat de afbeeldingen die je gebruikt van hoge kwaliteit zijn (minimaal 150 dpi). En sommige tools laten je ook de afbeeldingen neerzetten waar je ze wilt hebben.

 

  • Responsief ontwerp
    Je nieuwsbrief moet op verschillende apparaten, zoals computers, tablets en telefoons, goed leesbaar zijn. De meeste e-mailmarketingtools bieden de mogelijkheid om je ontwerp op verschillende apparaten te bekijken.

 

  • Witruimte
    Stop je nieuwsbrief niet vol met te veel tekst en afbeeldingen. Dit kan de boodschap minder sterk maken. Zorg voor voldoende witruimte, zodat de lezer niet overweldigd raakt.

 

  • Call to action
    Een call to action, oftewel CTA, zet de lezer aan tot actie. Kies er niet te veel en maak het duidelijk wat je wilt dat de lezer doet.

 

  • Voettekst
    Onderaan je nieuwsbrief kun je links naar je website en sociale media plaatsen. Het is soms wettelijk verplicht om ook een postadres van je bedrijf te geven. En vergeet niet om de mogelijkheid te geven om je nieuwsbrief te kunnen afmelden. De meeste e-mailplatformen voegen dit automatisch toe.

Als je het idee hebt dat het teveel werk is om een nieuwsbrief te ontwerpen, geen zorgen. De meeste e-mailmarketingtools, zoals ActiveCampaign, hebben sjablonen waar je uit kunt kiezen die alle elementen bevatten die je nodig hebt. Van de kopafbeelding tot de voettekst, en alles daartussenin. En Team BrickMail heeft tal van slimme ”bricks” waarmee we jouw webshop omzet ook een goede boost kunnen geven. 

?Met ActiveCampaign kun je unieke e-mails voor je bedrijf maken.

Pas je lay-out volledig aan door secties toe te voegen of te verwijderen, en ga verder door kortingen, producten, afbeeldingen, tekst en meer op te nemen die passen bij je merk en het doel van je nieuwsbrief.

5 tips voor het ontwerpen van een e-mailnieuwsbrief

E-mailmarketing is nog steeds een van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken en te betrekken. Een van de belangrijkste onderdelen van e-mailmarketing is het ontwerpen van een aantrekkelijke en gemakkelijk leesbare nieuwsbrief. Een goed ontworpen nieuwsbrief kan lezers boeien en hen aanzetten tot actie. Hieronder vind je vijf tips om je te helpen een effectieve e-mailnieuwsbrief te ontwerpen die de beste lezerservaring biedt:

  1. Houd het ontwerp eenvoudig en gemakkelijk leesbaar
  2. Gebruik een consistent sjabloon en kleurenschema
  3. Breng een visuele hiërarchie tot stand
  4. Breng hiërarchie tot stand door middel van typografie
  5. Gebruik een responsief ontwerp om compatibiliteit tussen verschillende apparaten goed te kunnen weergeven

Je hebt maar een paar seconde om de lezer te boeien. Kom terzake met korte, relevante inhoud en een indrukwekkend ontwerp. Op die manier zijn ze eerder geneigd je mail te lezen en actie te nemen. 

Neem deze tips mee als je jouw nieuwsbrieven aan het ontwerpen bent: de best mogelijke lezerservaring te creëren.

1. Houd het ontwerp eenvoudig en leesbaar

Maak je ontwerp niet te druk – het moet de inhoud van je e-mail dienen, niet overweldigen. Zorg ervoor dat het ontwerp past bij het doel van je nieuwsbrief en kies een afbeelding van hoge kwaliteit als je er maar één nodig hebt.

2. Gebruik een consistent sjabloon en kleurenschema

Kies een lay-out en kleurenschema dat past bij je merk en houd je daaraan vast voor elke e-mail. Als je niet zeker weet wat werkt, kijk dan naar voorbeelden van andere nieuwsbrieven in je inbox. En als je een achtergrondkleur toevoegt, kan dat je nieuwsbrief er echt laten uitspringen.

3. Breng een visuele hiërarchie tot stand

Houd het geheel overzichtelijk en eenvoudig te lezen door visuele variatie en inhoudsgroepen te combineren. Voeg afbeeldingen, video’s en enquêtes toe om lange tekstblokken af te breken en wissel af met uitlijning.

4. Breng hiërarchie tot stand door middel van typografie

Door variatie in grootte, vetgedrukte, schuine of gekleurde tekst aan te brengen, kan je de belangrijkste informatie laten opvallen. Beperk jezelf wel tot maximaal drie verschillende stijlen.

Zelf gebruik ik het liefst Koptekst H2 voor de hoofdonderwerpen en koptekst H3 voor subonderwerpen. Kies een lettertype dat gemakkelijk en groot genoeg is om te lezen – probeer een “klassiek” lettertype zoals Arial of Verdana.

5. Gebruik een responsief ontwerp

Mensen lezen je nieuwsbrief op allerlei verschillende apparaten en e-mailclients. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief er goed uitziet op elk apparaat door te kiezen voor een responsief ontwerp. Dit zorgt ervoor dat je tekst en afbeeldingen correct worden weergegeven, ongeacht het apparaat van je lezers.

Toonaangevende e-mailplatformen bieden responsief ontwerp om ervoor te zorgen dat je tekst en afbeeldingen correct worden weergegeven, zodat ze gemakkelijk te lezen en te bekijken zijn, ongeacht het apparaat of platform.

Veelgestelde vragen over het ontwerpen van e-mailnieuwsbrieven

Hoe ontwerp je een e-mailnieuwsbrief?

Het ontwerpen van een e-mailnieuwsbrief wordt gemakkelijker gemaakt dankzij een aantal platformen die zich richten op het maken van e-mails. Programma’s zoals ActiveCampaign hebben aanpasbare sjablonen waarmee je zoveel tekst of afbeeldingen kunt opnemen als je wilt.

Welk formaat is het beste voor een e-mailnieuwsbrief?

Het beste e-mailnieuwsbrief formaat sluit aan bij je zakelijke doelen en merk. De eigenaar van een webwinkel die bijvoorbeeld kleding verkoopt, zal zijn producten waarschijnlijk willen laten zien door middel van afbeeldingen van hoge kwaliteit met minimale tekst. Een coachpraktijk kan daarentegen wekelijkse mails sturen, met waardevolle informatie voor de doelgroep en waarin de expertpositie van de coach duidelijk zichtbaar is. Deze nieuwsbrieven zouden tekstblokken voorrang geven boven afbeeldingen. Kies een formaat dat het beste benadrukt wat je doet.

Hoe maak ik gratis een e-mailnieuwsbrief aan?

Bijna alle grote e-mailmarketingprogramma’s  bieden de mogelijkheid om het gratis uit te proberen.  Als je een grote mailinglijst hebt, een groot aantal berichten verstuurt, of specifieke functionaliteit nodig hebt moet je waarschijnlijk upgraden naar een betaald abonnement met meer functies.


Ik kan je wel zeggen dat jouw e-mailautoresponder jouw meest effectieve en waardevolle medewerker is, die ook nog eens 24×7 beschikbaar is

Wat mag je niet in een nieuwsbrief zetten?

Respecteer je lezers door jouw nieuwsbrieven te vullen met waardevolle, content die zij relevant en geschikt vinden. Het is prima om producten of diensten te promoten, maar introduceer ze in de context van nuttige tekstartikelen die educatief en onderhoudend zijn. 

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen