9 stappen om een webshop contentstrategie te creëren die verkoopt

Het is een feit dat Google dagelijks meer dan 8 miljard zoekopdrachten verwerkt. Dit toont aan hoe cruciaal het is om als onderneming online aanwezig te zijn. Bovendien voorspellen experts dat de waarde van contentmarketing tegen 2024 zal stijgen naar maar liefst € 600 miljard dollar! Dit onderstreept het belang van een doeltreffende contentstrategie voor e-commerce bedrijven die willen groeien. Heb je een webshop en staat jouw contentstrategie nog in de kinderschoenen of weet je niet waar te beginnen? Dan wil je deze blog zeker even lezen…

Hoewel het opzetten van een contentstrategie misschien ontmoedigend lijkt (want: waar begin je, wat heb je nodig? wat is belangrijk? je ziet al snel door de bomen het bos niet meer), is het een proces dat met een bewezen stappenplan eenvoudig kan worden doorlopen. Er bestaat namelijk een systeem dat voor vrijwel elke branche werkt.

In deze blog deel ik (Ron) de belangrijkste onderdelen van een effectieve digitale marketingstrategie voor webshops, zodat je organische content kunt inzetten om meer bezoekers te trekken, meer producten te verkopen en uiteindelijk je omzet te verhogen.

Een contentstrategie voor jouw webshop maken (inhoudsopgave)

  1. Wat is een webshopcontentstrategie?
  2. Waarom zou ik een contentstrategie voor mijn webshop maken?
  3. 9 stappen om een ​​webshopstrategie te creëren die werkt

Stap 1: Omarm SEO-bloggen

Stap 2: Identificeer je doelgroep

Stap 3: Stel je contentteam samen

Stap 4: Ken de voordelen van je product

Stap 5: Optimaliseer je productbeschrijvingen voor SEO

Stap 6: Maak je campagnekalender voor contentmarketing

Stap 7: Werk samen binnen je branche

Stap 8: Meet je resultaten meten + update voortdurend je content

Stap 9: Vraag je klanten om feedback 

Wat is een webshopcontentstrategie?

Weet jij wat een contentstrategie voor webwinkels is?

Het is een plan om topkwaliteit content te onderzoeken, maken en publiceren, zodat je doelgroep het kan vinden. Maar, het is super belangrijk om het op een slimme manier te doen die een gezonde ROI (Return On Investment) oplevert.

In het algemeen betekent dit het schrijven van lange artikelen op basis van SEO-zoekwoordenonderzoek. En daarnaast kun je ook gebruik maken van:

 

  • e-mailmarketing,
  • infographics,
  • weggevers,
  • video-content, en nog veel meer.

Het maken van een contentstrategie voor je webwinkel ziet er anders uit dan de traditionele verkoopmethoden. In plaats van harde verkooptechnieken, vertrouwen succesvolle webshop-content strategieën op het oplossen van problemen en het opbouwen van vertrouwen. Dit zijn de belangrijkste trends voor content in de komende jaren.

Je missie, of beter gezegd, je strategie voor je webshop, is om geweldige content te creëren die gevonden wordt op Google, bezoekers omzet in leads en sales realiseert.

Als je nog geen contentstrategie hebt voor je webshop, begin dan nu. Begin met bloggen. Want een contentstrategie voor je webwinkel is super belangrijk om meerdere redenen, waarover ik je in dit blog nog veel meer ga vertellen.

Waarom een contentstrategie voor mijn webshop?

Contentmarketing kan je bedrijf kan laten groeien! En weet je wat fijn is? Het werkt echt!

Van een geweldige contentstrategie voor jouw webshop, kun je als volgt profiteren:

  • Het beantwoorden van vragen van potentiële klanten, waardoor je als expert wordt gezien en ze je vertrouwen en uiteindelijk bij jou kopen.
  • Het kan enorm veel verkeer naar je webshop veroorzaken.
  • Het heeft een enorme ROI vergeleken met betaalde advertenties en zelfs 1000x beter dan organische sociale media.
  • Het is een geweldige manier om je merk te onderscheiden.
  • Het optimaliseert je conversietrechter, waardoor de conversies omhoogschieten (ja, zelfs terwijl je slaapt).
  • Het kan je belangrijkste inkomstenbron worden, naast andere inkomstenstromen zoals een fysieke winkel.
  • Het kan in de loop van de tijd groeien, waardoor je een imperium opbouwt met behulp van duurzame contentstrategieën.

Maar het runnen van een webshop is niet voor angsthazen. Gelukkig kan een herhaalbare contentmarketingstrategie je helpen om niet alleen je omzet te laten groeien, maar ook om online op te schalen met duidelijkheid en focus. Dus laten we stap voor stap door het proces gaan van het creëren van een effectieve contentstrategie voor jouw webshop. ?

9 stappen om een ​​webshopcontentstrategie te creëren (die werkt)

Stap 1: Zet in op SEO blogs

Wist je dat bijna 60% van de online shoppers Google gebruikt om te zoeken naar spullen om te kopen? Dat is best veel!

Maar, als je wilt concurreren met de grote bedrijven, dan moet je wel wat trucjes achter de hand hebben. En ik denk dat SEO-blogs daar een sleutelrol in spelen.

Maar wat is dat nou eigenlijk, SEO-bloggen? Nou, dat betekent dat je blogs schrijft die zo goed zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines, dat jouw site als eerste naar boven komt als iemand zoekt op jouw producten.

En dat is best belangrijk, want je kunt hiermee vragen van klanten beantwoorden nog voordat ze iets kopen. Stel bijvoorbeeld dat je op maat gemaakte trouwschoenen voor dames maakt. Als iemand zoekt op ‘beste zomer trouwschoenen’, ‘zweetbestendige trouwschoenen voor buiten’ of ’trouwschoenen met gesloten neus voor sneeuw’, dan wil jij bovenaan de zoekresultaten verschijnen. En dat doe je met lange blogs van minimaal 1.500-2.000 woorden.

Zo zorg je ervoor dat mensen verbinding maken met jouw producten en het kan zelfs zo zijn dat ze het meteen kopen via jouw blogs. Het enige wat je hoeft te doen, is ervoor zorgen dat je goed onderzochte zoekwoorden gebruikt en dat de content van hoge kwaliteit is. En vergeet niet om een Call To Action (CTA) op te nemen in je blog. Dat is de sleutel om van een bezoeker een lead en uiteindelijk een klant te maken!

Stap 2: Identificeer je doelgroep

Eerst moet je weten aan wie je verkoopt voordat je kunt beginnen met bloggen. Want om goede zoekwoorden te vinden, heb je de pijnpunten van je doelgroep nodig. En om die pijnpunten te vinden, moet je weten aan wie je probeert te verkopen. Zo kun je achterhalen waar ze mee worstelen en hoe jij hun problemen kunt oplossen.

We gaan hier later in stap zes nog uitgebreid op in, maar ik wil niet dat je verder gaat met je contentstrategie zonder je ideale klant in gedachten te houden. Dus: pak je “Persona” er maar bij. Heb je die (nog) niet? Werk aan de winkel…. mail ons gerust voor een format (dreamteam@brickmail.nl).

Stap 3: Stel je contentteam samen

Je vindt overal getalenteerde schrijvers naarstig op zoek zijn naar opdrachten. Kijk maar naar de cijfers: Upwork heeft in 2020 $2,5 miljard aan freelancers betaald, wat 20% meer is dan in 2019. Er zijn veel slimme en professionele copywriters die tegen betaalbare tarieven met jou willen samenwerken, waardoor je winstmarges gezond blijven.

Dus voordat je, als éénpitter, deze stap overslaat, bedenk dat als je je webshopbedrijf wilt opschalen, je uiteindelijk een team nodig hebt.

Stap 4: Ken de voordelen van je product

Je moet precies weten wie je publiek is, zodat je veel ideeën voor webshopcontent kunt bedenken die rechtstreeks uit hun pijnpunten of verlangens komen.

En je moet ook weten wat jouw unieke voordelen zijn ten opzichte van de concurrenten, zodat je een voorsprong hebt.

Laten we eens kijken naar het nagellakmerk Piggy Paint, als geweldig voorbeeld van webshopcontentmarketing. Hun product heeft voordelen zoals “natuurlijk” en “niet-toxisch”.

Stel je voor dat je in de schoenen van dit merk en hun doelgroep staat. Je kunt gaan brainstormen over wat de pijnpunten van de doelgroep kunnen zijn, op basis van de voordelen van het product. Enkele relevante zoekwoorden waarop de doelgroep zich kan richten zijn bijvoorbeeld:

  • Nagellak die veilig is voor kinderen
  • Is nagellak op waterbasis veilig voor peuters?
  • Wat is de veiligste nagellak voor kinderen?

Maar omdat er meer merken zijn die natuurlijke nagellak verkopen, moet Piggy Paint zich ook onderscheiden van de concurrentie. Als zij bijvoorbeeld het enige merk zijn dat milieuvriendelijke nagellak voor kinderen verkoopt, kunnen zij hierover een blog schrijven.

Je voordelen (functies) kunnen je helpen bij het vinden van zoekwoorden om over te bloggen.

Stap 5: Perfectioneer je productbeschrijvingen voor SEO

Voordat je begint met het publiceren van inhoud, moet je ervoor zorgen dat je productbeschrijvingen klaar zijn om te gebruiken.

Deze zijn super belangrijk, dus zorg ervoor dat je er de nodige tijd aan besteedt. ?

Zorg ervoor dat je productbeschrijvingen het volgende bevatten:

  • Een unieke beschrijving van ongeveer 200-300 woorden die echt laat zien wat jouw product anders maakt dan de concurrentie.
  • Een pakkende SEO-titel met relevante zoekwoorden.
  • Content van topkwaliteit – goed geschreven en zonder fouten.
  • 100% originele content die niet gekopieerd is van andere bronnen.

Zorg dat je productbeschrijvingen eruit springen en de aandacht trekken van je potentiële klanten. Ze zijn tenslotte de sleutel tot het verkopen van je producten! ?️

Stap 6: Maak je contentkalender

Nu je team compleet is en je productbeschrijvingen zijn geschreven, is het tijd om een redactionele kalender op te stellen.

Tijdens deze stap is onderzoek belangrijk. Het draait allemaal om de kracht van geweldige tools voor contentmarketing. Zo krijg je toegang tot de gegevens achter zoekwoorden en weet je welke je moet toevoegen aan je agenda en welke je moet laten liggen.

Als je op zoek bent naar een betaalbare tool voor samenwerking voor je contentkalender, dan raden wij Airtable aan. En voor het maken van afbeeldingen is Canva onze favoriet.

Je bent tijdens deze stap niet beperkt tot betaalde SEO-tools zoals Semrush. Duik eens in online communities zoals Quora en Reddit. Dit zijn mooie bronnen met veel mogelijkheden om pijnpunten van jouw doelgroep te vinden.

BONUS: Als je de persoon kunt helpen die een post heeft geplaatst over jouw vakgebied en/of product categorie, voeg dan een link naar jouw content toe die zijn vraag direct beantwoordt! Het zal niet alleen hen helpen, maar ook alle anderen die op een later moment deze post lezen.

Hoe vaak je moet bloggen?
Dat verschilt per persoon. Belangrijker is dat je consistent en consequent blogt. Blog elke week, twee weken of maandelijks. Hoe vaker je blogt, hoe meer het uiteindelijk zal opleveren. Door consequent met dezelfde frequentie te bloggen, kun je het aantal leads binnen enkele maanden verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.

.

Stap 7: Werk samen binnen je branche

Zoekwoordonderzoek is niet alleen handig om je contentkalender mee te vullen. Het kan je ook helpen om je producten of diensten onder de aandacht van meer mensen te brengen door op andere websites te verschijnen. ?

Hier zijn drie manieren om dit voor je webshop te doen:

1. Gastbloggen: Als je je afvraagt hoe je je content kunt promoten, is het schrijven van blogs voor iemands website een uitstekende optie.

2. Recensies: Vraag andere ondernemers binnen jouw niche om eerlijke reviews te schrijven in ruil voor een gratis product. Op deze manier kun je meer bekendheid krijgen op een site die meer volgers en bezoekers heeft.

3. Vergelijkingsposts en -blogs: Tijdens je zoekwoord- en SEO-onderzoek kom je waarschijnlijk lijsten tegen met meerdere producten onder een ‘best of’-lijst. Als jouw product hierbij past, kun je contact opnemen met de site en vragen of je product op de lijst kan worden geplaatst.

Het is jouw taak als webshopondernemer om altijd je ogen open te houden voor nieuwe kansen en je eigen webshop niet als enige onderdeel van je merk te beschouwen. 

Stap 8: Resultaten meten + content voortdurend bijwerken

Elk kwartaal check ik in mijn Google Analytics welke berichten het meest populair zijn.

Waarom?

Nou, ik zorg ervoor dat deze blogs up-to-date blijven.

Als je weet dat je berichten veel verkeer krijgen, wil je deze optimaliseren om meer leads en verkopen binnen te halen.

Als je weet dat een blogbericht verkoopt, dan wil je dat natuurlijk zo houden! ?

Dit is ook de plek waar de magie van je zoekwoord- en SEO-tools van pas komt.

Zodra je blogs hebt die hoog ranken in Google, gebruik je die tools om relevante gegevens te verzamelen.

Je krijgt diepgaande inzichten in zoekwoorden waarop je scoort (en waarvan je misschien niet eens wist dat je erop scoorde). Je kunt deze zoekwoorden aanpassen, verfijnen en optimaliseren.

Sommige dingen werken niet meer. Links werken niet meer of knoppen werken niet meer. Misschien zijn je bedrijf of producten ook veranderd.

Zorg er dus voor dat je blogs relevant, fris en van hoge kwaliteit blijven. Het updaten van oude content is een belangrijk onderdeel van elke contentstrategie voor webshops.

Stap 9: Vraag om feedback van klanten

Het verbaast mij enorm hoe vaak deze stap over het hoofd wordt gezien in de contentmarketingstrategie van sommige webwinkels

Zorg ervoor dat je feedback van je klanten verzamelt. 

Dit is een super goedkope manier om:

  1. Meer vertrouwen op te bouwen bij leads en klanten. 
  2. Meer contentideeën op te doen.

Daarom zie je vaak een geautomatiseerde e-mail binnenkomen nadat je een dienst of een product hebt gekocht. Ik ben bijvoorbeeld onlangs met mijn hond naar een plaatselijke dierenarts  gegaan, en kort daarop ontving ik een e-mail met het verzoek om een ​​beoordeling en feedback.

Dit is een zeer krachtige stap. Sla deze niet over! Je krijgt directe informatie van de belangrijkste doelgroep die er is: jouw klanten.

Aan de slag met jouw contentstrategie

Als je de stappen voor het maken van een webshopsmarketingplan en contentstrategie, in dit blog volgt, twijfel ik er niet aan dat je zult groeien.

CTA: Wat is jouw grootste inzicht uit dit blog artikel? Zet het in de comments en inspireer andere webshop ondernemers.
Is het waardevol voor je netwerk? Deel het dan gerust op je social media. Spread the love 😉

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen