De ultieme gids voor het maken van content voor webshops

Wat is webshop content?

Content is belangrijk voor een webwinkel omdat het invloed heeft op de manier waarop je producten en diensten aanbiedt aan jouw klanten.

Content kan worden gebruikt om klanten te binden, hun interesse te wekken en hen te helpen een aankoopbeslissing te nemen.

Content wordt ook ingezet om klanten te informeren over jouw producten en diensten en hun kennis te vergroten, waardoor ze beter op de hoogte zijn van wat je aanbiedt en daardoor mogelijk eerder geneigd zijn iets te kopen.

Content kan tevens worden gebruikt om klanten in contact te houden met jouw bedrijf en hen te laten zien dat je actief bent en waarde toevoegt.

Webshop content is de lijst met verschillende materialen die bedoeld zijn om potentiële kopers aan te trekken. Merken creëren content om informatie te presenteren via vele kanalen en media.

Wat zijn de elementen van webshop content?

Titel

Het is cruciaal om te begrijpen dat de titel ook deel uitmaakt van je content. De titel is van grote waarde voor zoekmachines. Maar dat is niet alles; titels helpen je potentiële klanten aan te trekken en op te vallen in de menigte.

Afbeeldingen

Webshop content bestaat niet alleen uit geschreven stukken, maar ook uit afbeeldingen. Beelden trekken niet alleen kijkers aan, maar vergroten ook het begrip van het materiaal. Beelden spreken boekdelen. Het brengt snel de boodschap en emotie over.

Videos

Diversifieer je content en voeg video toe. Je kunt de functionaliteit van je product weergeven met korte video’s. Stel dat je bijvoorbeeld een hoed verkoopt, maak een korte video met een hoed op en geef aan wat deze kan toevoegen aan de algehele look.

360° weergave

Je kan je product laten zien door middel van 360° weergave.

Productrecenties

Veel bedrijven schrijven productrecensies om de zorgen van kopers weg te nemen en hen te helpen het beste uit het product te halen.

Productvergelijkingen

De acties van kopers verschillen van elkaar. Sommigen vinden het eenvoudig om beslissingen te nemen, maar anderen twijfelen erover. Productvergelijkingen brengen mensen leiden naar de laatste fase. Op deze manier treedt het merk op als vriend van de bezoeker en helpt het hen in moeilijke tijden.

Productvermelding

Een productpagina definieert de details van een specifiek product. Het kunnen de volgende zaken zijn:

  • Functies
  • Fabrikanten
  • Gebruik

Een pagina op een webshop vergemakkelijkt aankopen door diep in productspecificaties te duiken.

Informatie

Content is over het algemeen de relevante informatie en relevante informatie is de content.

In de vorm van een whitepaper of een blogpost? Dat maakt niet uit. Merken geven een stuk relevante informatie weg om klanten waarde te geven.

Wanneer heb ik content nodig voor e-commerce?

Launch een nieuw product

Het op de markt brengen van een nieuw product gaat hand in hand met nieuwe verkoopkansen. Het is een spannend moment voor een bedrijf dat kan leiden tot winststijgingen. Helaas hebben niet alle scenario’s een happy end.

Wilt je het uitvalpercentage minimaliseren? Dan moet je waardevolle content creëren.

Communiceren met klanten

Klanten zijn de kern van elk bedrijf. Als je sterke interpersoonlijke vaardigheden toont, kun je duurzame relaties opbouwen. Hoe kun je dit bereiken?

Content is het antwoord. Je beschikt over een schat aan expertise die je kunt delen met je kopers. Laten we eens terug in de tijd gaan! Weet je nog hoe blij je was toen je vrienden waardevolle informatie met je deelden. Dezelfde processen vinden plaats tijdens zakelijke en klantrelaties.

Zorg dat je jow klanten waardeert, en zij zullen ambassadeur zijn voor je bedrijf. Trouwe gebruikers vergeven je ook wanneer dingen de verkeerde kant op gaan. Ze geven er de voorkeur aan om in moeilijke tijden achter een bedrijf te staan, zoals vrienden dat doen.

Werf nieuwe klanten door middel van content

Traditionele marketing raakt uit de mode. Als marketeer mag je niet achterlopen.

Contentmarketing kan een effectieve methode zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Het is cruciaal om goedgeschreven en informatieve content te produceren. Denk daarbij aan:

  • Actuele gebeurtenissen,
  • Advies geven,
  • Interessante informatie over je branche delen.

Je kunt ook content die relevant is voor je branche of bedrijf, op je blog delen, zoals aankomende evenementen. Deze aanpak zal je helpen een groter publiek op te bouwen.

Blijf in competitie

Sinds bestellen met eén muisklik mogelijk is geworden, is de concurrentie wild geworden. Winkeliers kunnen bezoekers niet verbazen met een reguliere winkel en een modulaire website. Een doordachte website met retailcontent op maat van de klant is essentieel.

Trek lezers en zoekmachines aan

De teksten moeten de lezers en de zoekmachines aanspreken. Je moet je zichtbaarheid opvijzelen met content.

Elke detailhandel kan digitale platforms en een winkel als showroom met de juiste content maximaliseren.

Geen wonder dat 66% van alle retailers gebruik maakt van multichannel marketing. Merken spreken vaste klanten aan met virtuele en constante aanwezigheid om hen te betrekken.

Waarom heeft je webshop contentmarketing nodig?

Verhoog je ranking

De E-commerce markt zit vol met merken en producten zoals jij. Maar als je je uit de naad werkt voor de content, dan kun je het verschil maken. Als je focust op SEO-vriendelijke content,  zul je een enorme toename van het verkeer zien.

Zorg voor gebruikerservaring

Voeg informatie toe met een goede structuur en noodzakelijke informatie.

Benadruk voordelen, maak uitstekende content en maak het zoeken voor gebruikers comfortabel

Verhoog het verkeer naar de vermelding

Verkeer verhoogt de kans op het converteren van een verkoop en helpt je bij het vergroten van de bekendheid. Een grotere naamsbekendheid biedt meer kansen voor de toekomst.

Inspireer bezoekers en stimuleer conversies

Probeer bij je doelgroep top of mind te zijn. Inspireer bezoekers en maak van hen kopers.

Hoe plaats je online content op webshops?

Schrijf je doelen op

Het is een essentieel onderdeel van je streven. Je moet jezelf afvragen waarom je het maakt. Zonder dit zul je meerdere niet-resulterende activiteiten uitvoeren.

Je vergroot de kans dat je je doelen bereikt als ze verifieerbaar zijn:

S = Specifiek (specifiek, dat wil zeggen, je doel moet niet “meer succes” zijn, maar bijvoorbeeld “meer omzet”)

M = Meetbaar (meetbaar: kies duidelijke en kwantificeerbare key performance indicatoren)

A = Geaccepteerd (doelstellingen moeten een herkenbare betekenis hebben om door alle partijen te worden geaccepteerd)

R = Realistisch (realistisch, werkbaar; het doel moet haalbaar zijn)

T = tijdgebonden; (Specificeer een tijdstip waarop je het doel bereikt)

Maak persona’s

De persona is het overzicht van gegevens van je ideale klant. Dit bestaat uit de volgende aspecten:

Demografie

Geslacht, leeftijd, etniciteit, opleidingsniveaum, inkomen, enz.

Doelen en waarden

Wat zijn hun waarden en normen?

Gedragingen

Hoe handelen ze in specifieke situaties?

Uitdagingen

Wat zijn de uitdagingen die ze willen aanpakken om hun dagelijks leven te vereenvoudigen?

Informatiebron

Welke kanalen gebruiken ze om informatie te ontvangen? (Social media, digitale media, tv, tijdschriften, persoonlijke ervaringen)

Contentbeheer in e-commerce

Als je net als de meeste webshops bent, heb je waarschijnlijk veel op je bord. 

Met een actieplan verzamelt je in één oogopslag alle essentiële informatie. Je kunt belangrijke datums plannen en voorkomen dat je in een spin terechtkomt. In het actieplan moet naast de titel of het onderwerp ook de categorie, de doelgroep en een korte beschrijving.

Het beste is om een ​​persoon aan te wijzen die verantwoordelijk is voor uitvoering van de contentkalender. Zo volg je de voortgang van het team en implementeer je een gestructureerde manier van werken.

Contentindelingen, lokalisatie en resourceplanning

Of je nu verkoopt op Bol, Amazon, Shopify, of in je webshop, je kunt je een hogere ranking veroorloven! Dat kan met zoekmachine geoptimaliseerde teksten en blogs. Als het tijd is om nieuwe markten te veroveren, neem dan de internationalisering van je website ter hand.

Met een individuele marketingstrategie plan je beter hoe en wanneer je gebruikers met meertalige teksten op je site kunt oppikken en converteren.

Waarom zou je actieve content in je webshop moeten hebben?

Het creëren en delen van waardevolle content bouwt vertrouwen op bij potentiële kopers. Maar je moet consistent zijn en niet stoppen met bijdragen aan tijdloz contemt.

Als je stopt of updates een dag uitstelt, kan het bedrijf bezoekers en potentiële kopers verliezen. Bovendien moet je altijd op de goede weg zijn. Blogs en branchegerelateerd nieuws verpreidt snel op internet , dus wil je zo snel mogelijk produceren.

Retailcontent + sociale media?

Met regelmatig nieuwe content op je webshop blijf je aantrekkelijk voor lezers en zoekmachines. Je kunt ook de nieuwste virale trends gebruiken om de zichtbaarheid van je webshop te vergroten.

Of het nu gaat om challenges op Tik-Tok, relevante hashtags op Instagram of virale posts op Facebook. Wees niet bang om de trending topics op te pikken in je content. Probeer het aan te passen aan je bedrijf en bedrijfscultuur. Shares en likes leiden op de lange termijn tot meer bekendheid en hogere verkopen.

Waar haal ik content vandaan?

Kun je de teksten zelf schrijven?

Als webwinkelier kun je natuurlijk zelf de teksten voor de website schrijven. Je kunt de vrachtwagen vol met nieuwe kleding uit de huidige collecties ook zelf uitladen of de meubels zelf opnieuw bekleden. Het kan – maar krijg je dan wel hetzelfde professionele en hoogwaardige resultaat?! Het lijkt niet waarschijnlijk.

Besteed content uit 

Greatcontent neemt je dit deel van de marketingstrategie graag uit handen. Dan heb je meer tijd voor alle andere taken van je online handelen. Onze taalacrobaten en technische experts voeren je briefing uit en je ontvangt snel de teksten die je nodig heeft.

Gastbloggen

Gastbloggen is wanneer je iemand van buiten je bedrijf uitnodigt om een ​​blog te schrijven die op je website wordt gepubliceerd. De schrijver werkt meestal in dezelfde branche of is een expert op het gebied van de onderwerpen binnen die organisatie.

Het gaat niet alleen om gastvrijheid en begroetende handen. Je kunt een gemeenschap van uitgenodigde bloggers aantrekken en stimulerenSEO-ranking. je kunt je content ook vernieuwen en diversifiëren door externe perspectieven te verwelkomen.

Voorbereidingen voor de aftrap

Voordat we beginnen met het samenstellen van de laatste stukjes, is het belangrijk om verschillende soorten e-commerce-inhoud, lokalisatie en tactieken voor inhoudspromotie te bespreken.

Soorten e-commerce content

 

Inhoud van de startpagina

Deze content is het visitekaartje van je bedrijf. De ruimte en de aandacht van de gebruiker zijn beperkt. Je moet je beperken tot de essentiële informatie en het prikkelen van de nieuwsgierigheid van de consument.

Teksten op bestemmingspagina's

Pagina’s waarop lezers terechtkomen hebben een duidelijk doel, zoals het sluiten van een contract of een verkoop in de webshop. Teksten op landingspagina’s zin. gericht op dit doel en hebben een goed geformuleerde  Call To Action, ofwel oproep tot actie.

Categorie Teksten

Categorieteksten geven consumenten een helder overzicht van de verschillende producten en zorgen ervoor dat ze langer blijven hangen en browsen.

Productbeschrijvingen

Het is één van de meest kritieke punten bij het creëren van content. Het beschrijven van de afzonderlijke producten en diensten is niet eenvoudig. Deze moeten de interesse van de consument wekken. En ook een ​​Call To Action bevatten.

Meertalige teksten

Meertalige teksten richten zich op mensen uit verschillende landen. Het is een slimme manier om je omzetmarkt uit te breiden.

Blog berichten

Bloggen is een instrument dat wordt gebruikt in contentmarketing. Het behandelt uitgebreide onderwerpen en persoonlijke reflecties met betrekking tot een niche.

Berichten op sociale media

Korte, scherpe berichten hebben de potentie om viraal te gaan. Marketeers creëren content voor sociale media om klanten aan te spreken. Wat het belangrijkste is, moedig je doelgroep aan om de content leuk te vinden en te delen.

Infographics

In de meest elementaire zin is een infographic een visuele weergave van gegevens. Het gebruikt ontwerp, typografie en illustratie om informatie over te brengen. Duidelijkheid, esthetiek en natuurlijk actuele trends spelen hier een doorslaggevende rol.

Whitepaper en e-paper

De gedetailleerde teksten zijn toegankelijk in het downloadgedeelte van de website. Deze bevatten tests, evaluaties, suggesties en ideeën. Whitepaper en E-papere genereren extra leads en benadrukken je expertstatus.

Hoe moet je webshop content promoten?

Facebook-store

Facebook Store is een geweldige manier om je webshop en producten onder de aandacht te brengen. Het is een gemakkelijke en kosteneffectieve methode voor online retailers om te gebruiken.

Verkoop + Spoed

Geld besparen maakt mensen gelukkig.

We waarderen allemaal het sluiten van unieke koopjes, en het merk zelf krijgt een enorme stijging in conversieratio’s. Hoewel mensen dol zijn op de uitverkoop, haasten ze zich misschien niet altijd om een ​​product in een oopwelling te kopen.

Wat je wel kunt doen, is urgentie creëren.

  • Laat zien hoeveel mensen een pagina bekijken
  • Geef een klok weer die de minuten telt tot het einde van de verkoop
  • Geef aan hoeveel artikelen er nog in een winkel zijn
  • Bied gratis verzending of bezorging aan

Instagram

Instagram is een geweldig platform voor het delen van content, omdat je hiermee je producten aan het bericht kunt toevoegen. Upload prachtige foto’s, gebruik hashtags strategisch en plaats ze op het juiste moment. Je zult een enorme stap voorwaarts maken in het opbouwen van een community die geïnteresseerd is in je product.

E-mailmarketing

De voordelen van effectieve e-mailmarketing zijn enorm. Je bedrijf kan de naamsbekendheid vergroten en vertrouwen wekken. In vergelijking met berichten op Facebook en Instagram zijn e-mails directer en persoonlijker. Maak om te beginnen actief reclame voor je blogs en nieuwsbrief. Doe ook je best om je mailinglijst uit te breiden.

Consistentie is hier het sleutelwoord! Het zou het beste zijn als je je publiek verwent met spannende campagnes.

Bijvoorbeeld:

  • Stuur welkomstberichten
  • Exclusieve verkoop en aanbiedingen
  • Deel relevante content
  • Wees responsief
  • Verstuur wensenlijstherinneringen

Waarom is lokalisatie in e-commerce belangrijk?

Soms verwarren mensen lokalisatie met vertaling. Maar we kunnen gemakkelijk het verschil aangeven.

Vertalen houdt in dat de boodschap in een andere taal wordt overgebracht, maar lokalisatie gaat nog verder. Lokalisatie plaatst culturele elementen in context – grappen, idioomdata, symbolen, enz.

Mensen navigeren liever in hun moedertaal

Hoewel Engels de internationale taal is, betekent dit niet dat iedereen door de content kan navigeren. Bovendien absorberen mensen informatie graag in hun moedertaal. Het helpt hen zich meteen thuis te voelen.

Er zijn geen geografische barrières

Geografische barrières zijn geen probleem in de digitale wereld van vandaag. Je kunt overal zaken doen, zelfs over de landsgrenzen en continenten heen. Het geeft je de unieke kans om je bedrijf uit te breiden en wereldwijd te promoten.

Hoe meet Amazon het succes van content?

Deze KPI’s leveren waardevolle inzichten om de huidige situatie te analyseren en de online business te laten groeien.

Verkeer

Controleer hoeveel bezoeken je in een bepaalde periode hebt en vergelijk dit met eerdere resultaten.

Verkeersbron

Waar komt het verkeer vandaan? Organisch zoeken, sociale media of advertenties? Het zal het beeld schetsen van zowel efficiënte als slecht presterende kanalen.

Verkoop

Verkoopstatistieken geven de financiële toestand van je bedrijf weer. Het geeft ook aan welk type producten aantrekkelijk zijn voor klanten.

Levenslange klantwaarde

Deze KPI toont de hoeveelheid geld die je van een klant ontvangt gedurende zijn hele levensduur. Stel dat je klant €300 per jaar uitgeeft. Je kunt dan voorspellen dat de gemiddelde klantwaarde gedurende vier jaar €1200zal zijn.

Conversieratio = totaal aantal bezoeken/verkopen

Van kijkers kopers maken is een indicatie of je product aantrekkelijk is voor je doelgroep.

Laten we zeggen dat 2000 mensen je pagina hebben bezocht en dat 400 een verkoop gedaan hebben. Je conversieratio is dan 20%

Gemiddelde positie

De gemiddelde positie-KPI informeert je over de zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde zoekprestaties van je websites. Je kunt zien hoe je presteert en scoort op je gerichte zoekwoorden.

Click-Through Rate (CTR) = klikken/totale vertoning

CTR geeft aan hoe vaak mensen de link van je website zien en erop klikken.

Tijd doorgebracht op een pagina

Deze KPI geeft weer hoeveel tijd bezoekers op je website doorbrengen. Een hoger getal suggereert dat bezoekers betrokken zijn bij je merk.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de website verlaat na slechts één pagina te hebben bekeken.

Beoordelingen en Recensies

Je merk kan een sterke band en vertrouwen met klanten opbouwen. Recensies en beoordelingen zijn sociaal bewijs voor een bezoeker die aarzelt om actie te ondernemen. Ook kun je feedback volgen en je product voortdurend verbeteren.

Leadbron

Hoe genereer je leads? Wat levert meer op, effectieve sociale media of e-mail?

Heb je nog vragen over je contentstrategie in webshops?

Wij adviseren je graag en stellen onze expertise en ons netwerk ter beschikking.

 

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen

Wat is webshop content?

Content is belangrijk voor een webwinkel omdat het invloed heeft op de manier waarop u producten en diensten aanbiedt aan uw klanten.

Content kan worden gebruikt om klanten te binden, hun interesse te wekken en hen te helpen een aankoopbeslissing te nemen.

Content wordt ook ingezet om klanten te informeren over uw producten en diensten en hun kennis te vergroten, waardoor ze beter op de hoogte zijn van wat u aanbiedt en daardoor mogelijk eerder geneigd zijn iets te kopen.

Content kan tevens worden gebruikt om klanten in contact te houden met uw bedrijf en hen te laten zien dat u actief bent en waarde toevoegt.

Webshop content is de lijst met verschillende materialen die bedoeld zijn om potentiële kopers aan te trekken. Merken creëren content om informatie te presenteren via vele kanalen en media.

Wat zijn de elementen van webshop content?

Titel

Het is cruciaal om te begrijpen dat de titel ook deel uitmaakt van je content. De titel is van grote waarde voor zoekmachines. Maar dat is niet alles; titels helpen je potentiële klanten aan te trekken en op te vallen in de menigte.

Afbeeldingen

Webshop content bestaat niet alleen uit geschreven stukken, maar ook uit afbeeldingen. Beelden trekken niet alleen kijkers aan, maar vergroten ook het begrip van het materiaal. Beelden spreken boekdelen. Het brengt snel de boodschap en emotie over.

Videos

Diversifieer je content en voeg video toe. Je kunt de functionaliteit van je product weergeven met korte video’s. Stel dat je bijvoorbeeld een hoed verkoopt, maak een korte video met een hoed op en geef aan wat deze kan toevoegen aan de algehele look.

360° weergave

Je kan je product laten zien door middel van 360° weergave.

Productrecenties

Veel bedrijven schrijven productrecensies om de zorgen van kopers weg te nemen en hen te helpen het beste uit het product te halen.

Productvergelijkingen

De acties van kopers verschillen van elkaar. Sommigen vinden het eenvoudig om beslissingen te nemen, maar anderen twijfelen erover. Productvergelijkingen brengen mensen leiden naar de laatste fase. Op deze manier treedt het merk op als vriend van de bezoeker en helpt het hen in moeilijke tijden.

Productvermelding

Een productpagina definieert de details van een specifiek product. Het kunnen de volgende zaken zijn:

  • Functies
  • Fabrikanten
  • Gebruik

Een pagina op een webshop vergemakkelijkt aankopen door diep in productspecificaties te duiken.

Informatie

Content is over het algemeen de relevante informatie en relevante informatie is de content.

In de vorm van een whitepaper of een blogpost? Dat maakt niet uit. Merken geven een stuk relevante informatie weg om klanten waarde te geven.

Wanneer heb ik content nodig voor e-commerce?

Launch een nieuw product

Het op de markt brengen van een nieuw product gaat hand in hand met nieuwe verkoopkansen. Het is een spannend moment voor een bedrijf dat kan leiden tot winststijgingen. Helaas hebben niet alle scenario’s een happy end.

Wilt je het uitvalpercentage minimaliseren? Dan moet je waardevolle content creëren.

Communiceren met klanten

Klanten zijn de kern van elk bedrijf. Als je sterke interpersoonlijke vaardigheden toont, kun je duurzame relaties opbouwen. Hoe kun je dit bereiken?

Content is het antwoord. Je beschikt over een schat aan expertise die je kunt delen met je kopers. Laten we eens terug in de tijd gaan! Weet je nog hoe blij je was toen je vrienden waardevolle informatie met je deelden. Dezelfde processen vinden plaats tijdens zakelijke en klantrelaties.

Zorg dat je jow klanten waardeert, en zij zullen ambassadeur zijn voor je bedrijf. Trouwe gebruikers vergeven je ook wanneer dingen de verkeerde kant op gaan. Ze geven er de voorkeur aan om in moeilijke tijden achter een bedrijf te staan, zoals vrienden dat doen.

Werf nieuwe klanten door middel van content

Traditionele marketing raakt uit de mode. Als marketeer mag je niet achterlopen.

Contentmarketing kan een effectieve methode zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Het is cruciaal om goedgeschreven en informatieve content te produceren. Denk daarbij aan:

  • Actuele gebeurtenissen,
  • Advies geven,
  • Interessante informatie over je branche delen.

Je kunt ook content die relevant is voor je branche of bedrijf, op je blog delen, zoals aankomende evenementen. Deze aanpak zal je helpen een groter publiek op te bouwen.

Blijf in competitie

Sinds bestellen met eén muisklik mogelijk is geworden, is de concurrentie wild geworden. Winkeliers kunnen bezoekers niet verbazen met een reguliere winkel en een modulaire website. Een doordachte website met retailcontent op maat van de klant is essentieel.

Trek lezers en zoekmachines aan

De teksten moeten de lezers en de zoekmachines aanspreken. Je moet je zichtbaarheid opvijzelen met content.

Elke detailhandel kan digitale platforms en een winkel als showroom met de juiste content maximaliseren.

Geen wonder dat 66% van alle retailers gebruik maakt van multichannel marketing. Merken spreken vaste klanten aan met virtuele en constante aanwezigheid om hen te betrekken.

Waarom heeft je webshop contentmarketing nodig?

Verhoog je ranking

De E-commerce markt zit vol met merken en producten zoals jij. Maar als je je uit de naad werkt voor de content, dan kun je het verschil maken. Als je focust op SEO-vriendelijke content,  zul je een enorme toename van het verkeer zien.

Zorg voor gebruikerservaring

Voeg informatie toe met een goede structuur en noodzakelijke informatie.

Benadruk voordelen, maak uitstekende content en maak het zoeken voor gebruikers comfortabel

Verhoog het verkeer naar de vermelding

Verkeer verhoogt de kans op het converteren van een verkoop en helpt je bij het vergroten van de bekendheid. Een grotere naamsbekendheid biedt meer kansen voor de toekomst.

Inspireer bezoekers en stimuleer conversies

Probeer bij je doelgroep top of mind te zijn. Inspireer bezoekers en maak van hen kopers.

Hoe plaats je online content op webshops?

Schrijf je doelen op

Het is een essentieel onderdeel van je streven. Je moet jezelf afvragen waarom je het maakt. Zonder dit zul je meerdere niet-resulterende activiteiten uitvoeren.

Je vergroot de kans dat je je doelen bereikt als ze verifieerbaar zijn:

S = Specifiek (specifiek, dat wil zeggen, je doel moet niet “meer succes” zijn, maar bijvoorbeeld “meer omzet”)

M = Meetbaar (meetbaar: kies duidelijke en kwantificeerbare key performance indicatoren)

A = Geaccepteerd (doelstellingen moeten een herkenbare betekenis hebben om door alle partijen te worden geaccepteerd)

R = Realistisch (realistisch, werkbaar; het doel moet haalbaar zijn)

T = tijdgebonden; (Specificeer een tijdstip waarop je het doel bereikt)

Maak persona’s

De persona is het overzicht van gegevens van je ideale klant. Dit bestaat uit de volgende aspecten:

Demografie

Geslacht, leeftijd, etniciteit, opleidingsniveaum, inkomen, enz.

Doelen en waarden

Wat zijn hun waarden en normen?

Gedragingen

Hoe handelen ze in specifieke situaties?

Uitdagingen

Wat zijn de uitdagingen die ze willen aanpakken om hun dagelijks leven te vereenvoudigen?

Informatiebron

Welke kanalen gebruiken ze om informatie te ontvangen? (Social media, digitale media, tv, tijdschriften, persoonlijke ervaringen)

Contentbeheer in e-commerce

Als je net als de meeste webshops bent, heb je waarschijnlijk veel op je bord. 

Met een actieplan verzamelt je in één oogopslag alle essentiële informatie. Je kunt belangrijke datums plannen en voorkomen dat je in een spin terechtkomt. In het actieplan moet naast de titel of het onderwerp ook de categorie, de doelgroep en een korte beschrijving.

Het beste is om een ​​persoon aan te wijzen die verantwoordelijk is voor uitvoering van de contentkalender. Zo volg je de voortgang van het team en implementeer je een gestructureerde manier van werken.

Contentindelingen, lokalisatie en resourceplanning

Of je nu verkoopt op Bol, Amazon, Shopify, of in je webshop, je kunt je een hogere ranking veroorloven! Dat kan met zoekmachine geoptimaliseerde teksten en blogs. Als het tijd is om nieuwe markten te veroveren, neem dan de internationalisering van je website ter hand.

Met een individuele marketingstrategie plan je beter hoe en wanneer je gebruikers met meertalige teksten op je site kunt oppikken en converteren.

Waarom zou je actieve content in je webshop moeten hebben?

Het creëren en delen van waardevolle content bouwt vertrouwen op bij potentiële kopers. Maar je moet consistent zijn en niet stoppen met bijdragen aan tijdloz contemt.

Als je stopt of updates een dag uitstelt, kan het bedrijf bezoekers en potentiële kopers verliezen. Bovendien moet je altijd op de goede weg zijn. Blogs en branchegerelateerd nieuws verpreidt snel op internet , dus wil je zo snel mogelijk produceren.

Retailcontent + sociale media?

Met regelmatig nieuwe content op je webshop blijf je aantrekkelijk voor lezers en zoekmachines. Je kunt ook de nieuwste virale trends gebruiken om de zichtbaarheid van je webshop te vergroten.

Of het nu gaat om challenges op Tik-Tok, relevante hashtags op Instagram of virale posts op Facebook. Wees niet bang om de trending topics op te pikken in je content. Probeer het aan te passen aan je bedrijf en bedrijfscultuur. Shares en likes leiden op de lange termijn tot meer bekendheid en hogere verkopen.

Waar haal ik content vandaan?

Kun je de teksten zelf schrijven?

Als webwinkelier kun je natuurlijk zelf de teksten voor de website schrijven. Je kunt de vrachtwagen vol met nieuwe kleding uit de huidige collecties ook zelf uitladen of de meubels zelf opnieuw bekleden. Het kan – maar krijg je dan wel hetzelfde professionele en hoogwaardige resultaat?! Het lijkt niet waarschijnlijk.

Besteed content uit 

Greatcontent neemt je dit deel van de marketingstrategie graag uit handen. Dan heb je meer tijd voor alle andere taken van je online handelen. Onze taalacrobaten en technische experts voeren je briefing uit en je ontvangt snel de teksten die je nodig heeft.

Gastbloggen

Gastbloggen is wanneer je iemand van buiten je bedrijf uitnodigt om een ​​blog te schrijven die op je website wordt gepubliceerd. De schrijver werkt meestal in dezelfde branche of is een expert op het gebied van de onderwerpen binnen die organisatie.

Het gaat niet alleen om gastvrijheid en begroetende handen. Je kunt een gemeenschap van uitgenodigde bloggers aantrekken en stimulerenSEO-ranking. je kunt je content ook vernieuwen en diversifiëren door externe perspectieven te verwelkomen.

Voorbereidingen voor de aftrap

Voordat we beginnen met het samenstellen van de laatste stukjes, is het belangrijk om verschillende soorten e-commerce-inhoud, lokalisatie en tactieken voor inhoudspromotie te bespreken.

Soorten e-commerce content

 

Inhoud van de startpagina

Deze content is het visitekaartje van je bedrijf. De ruimte en de aandacht van de gebruiker zijn beperkt. Je moet je beperken tot de essentiële informatie en het prikkelen van de nieuwsgierigheid van de consument.

Teksten op bestemmingspagina's

Pagina’s waarop lezers terechtkomen hebben een duidelijk doel, zoals het sluiten van een contract of een verkoop in de webshop. Teksten op landingspagina’s zin. gericht op dit doel en hebben een goed geformuleerde  Call To Action, ofwel oproep tot actie.

Categorie Teksten

Categorieteksten geven consumenten een helder overzicht van de verschillende producten en zorgen ervoor dat ze langer blijven hangen en browsen.

Productbeschrijvingen

Het is één van de meest kritieke punten bij het creëren van content. Het beschrijven van de afzonderlijke producten en diensten is niet eenvoudig. Deze moeten de interesse van de consument wekken. En ook een ​​Call To Action bevatten.

Meertalige teksten

Meertalige teksten richten zich op mensen uit verschillende landen. Het is een slimme manier om je omzetmarkt uit te breiden.

Blog berichten

Bloggen is een instrument dat wordt gebruikt in contentmarketing. Het behandelt uitgebreide onderwerpen en persoonlijke reflecties met betrekking tot een niche.

Berichten op sociale media

Korte, scherpe berichten hebben de potentie om viraal te gaan. Marketeers creëren content voor sociale media om klanten aan te spreken. Wat het belangrijkste is, moedig je doelgroep aan om de content leuk te vinden en te delen.

Infographics

In de meest elementaire zin is een infographic een visuele weergave van gegevens. Het gebruikt ontwerp, typografie en illustratie om informatie over te brengen. Duidelijkheid, esthetiek en natuurlijk actuele trends spelen hier een doorslaggevende rol.

Whitepaper en e-paper

De gedetailleerde teksten zijn toegankelijk in het downloadgedeelte van de website. Deze bevatten tests, evaluaties, suggesties en ideeën. Whitepaper en E-papere genereren extra leads en benadrukken je expertstatus.

Hoe moet je webshop content promoten?

Facebook-store

Facebook Store is een geweldige manier om je webshop en producten onder de aandacht te brengen. Het is een gemakkelijke en kosteneffectieve methode voor online retailers om te gebruiken.

Verkoop + Spoed

Geld besparen maakt mensen gelukkig.

We waarderen allemaal het sluiten van unieke koopjes, en het merk zelf krijgt een enorme stijging in conversieratio’s. Hoewel mensen dol zijn op de uitverkoop, haasten ze zich misschien niet altijd om een ​​product in een oopwelling te kopen.

Wat je wel kunt doen, is urgentie creëren.

  • Laat zien hoeveel mensen een pagina bekijken
  • Geef een klok weer die de minuten telt tot het einde van de verkoop
  • Geef aan hoeveel artikelen er nog in een winkel zijn
  • Bied gratis verzending of bezorging aan

Instagram

Instagram is een geweldig platform voor het delen van content, omdat je hiermee je producten aan het bericht kunt toevoegen. Upload prachtige foto’s, gebruik hashtags strategisch en plaats ze op het juiste moment. Je zult een enorme stap voorwaarts maken in het opbouwen van een community die geïnteresseerd is in je product.

E-mailmarketing

De voordelen van effectieve e-mailmarketing zijn enorm. Je bedrijf kan de naamsbekendheid vergroten en vertrouwen wekken. In vergelijking met berichten op Facebook en Instagram zijn e-mails directer en persoonlijker. Maak om te beginnen actief reclame voor je blogs en nieuwsbrief. Doe ook je best om je mailinglijst uit te breiden.

Consistentie is hier het sleutelwoord! Het zou het beste zijn als je je publiek verwent met spannende campagnes.

Bijvoorbeeld:

  • Stuur welkomstberichten
  • Exclusieve verkoop en aanbiedingen
  • Deel relevante content
  • Wees responsief
  • Verstuur wensenlijstherinneringen

Waarom is lokalisatie in e-commerce belangrijk?

Soms verwarren mensen lokalisatie met vertaling. Maar we kunnen gemakkelijk het verschil aangeven.

Vertalen houdt in dat de boodschap in een andere taal wordt overgebracht, maar lokalisatie gaat nog verder. Lokalisatie plaatst culturele elementen in context – grappen, idioomdata, symbolen, enz.

Mensen navigeren liever in hun moedertaal

Hoewel Engels de internationale taal is, betekent dit niet dat iedereen door de content kan navigeren. Bovendien absorberen mensen informatie graag in hun moedertaal. Het helpt hen zich meteen thuis te voelen.

Er zijn geen geografische barrières

Geografische barrières zijn geen probleem in de digitale wereld van vandaag. Je kunt overal zaken doen, zelfs over de landsgrenzen en continenten heen. Het geeft je de unieke kans om je bedrijf uit te breiden en wereldwijd te promoten.

Hoe meet Amazon het succes van content?

Deze KPI’s leveren waardevolle inzichten om de huidige situatie te analyseren en de online business te laten groeien.

Verkeer

Controleer hoeveel bezoeken je in een bepaalde periode hebt en vergelijk dit met eerdere resultaten.

Verkeersbron

Waar komt het verkeer vandaan? Organisch zoeken, sociale media of advertenties? Het zal het beeld schetsen van zowel efficiënte als slecht presterende kanalen.

Verkoop

Verkoopstatistieken geven de financiële toestand van je bedrijf weer. Het geeft ook aan welk type producten aantrekkelijk zijn voor klanten.

Levenslange klantwaarde

Deze KPI toont de hoeveelheid geld die je van een klant ontvangt gedurende zijn hele levensduur. Stel dat je klant €300 per jaar uitgeeft. Je kunt dan voorspellen dat de gemiddelde klantwaarde gedurende vier jaar €1200zal zijn.

Conversieratio = totaal aantal bezoeken/verkopen

Van kijkers kopers maken is een indicatie of je product aantrekkelijk is voor je doelgroep.

Laten we zeggen dat 2000 mensen je pagina hebben bezocht en dat 400 een verkoop gedaan hebben. Je conversieratio is dan 20%

Gemiddelde positie

De gemiddelde positie-KPI informeert je over de zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde zoekprestaties van je websites. Je kunt zien hoe je presteert en scoort op je gerichte zoekwoorden.

Click-Through Rate (CTR) = klikken/totale vertoning

CTR geeft aan hoe vaak mensen de link van je website zien en erop klikken.

Tijd doorgebracht op een pagina

Deze KPI geeft weer hoeveel tijd bezoekers op je website doorbrengen. Een hoger getal suggereert dat bezoekers betrokken zijn bij je merk.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de website verlaat na slechts één pagina te hebben bekeken.

Beoordelingen en Recensies

Je merk kan een sterke band en vertrouwen met klanten opbouwen. Recensies en beoordelingen zijn sociaal bewijs voor een bezoeker die aarzelt om actie te ondernemen. Ook kun je feedback volgen en je product voortdurend verbeteren.

Leadbron

Hoe genereer je leads? Wat levert meer op, effectieve sociale media of e-mail?

Heb je nog vragen over je contentstrategie in webshops?

Wij adviseren je graag en stellen onze expertise en ons netwerk ter beschikking.

 

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen