Effectieve e-mailmarketing voor webwinkels

Als webshopeigenaar investeer je waarschijnlijk veel in het optimaliseren van je e-mailmarketing, tenminste…dat hopen we, want anders laat je echt letterlijk goud liggen.

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je e-mails een hogere open rate, click rate en conversion rate behalen?

En belangrijker nog, wat is de meerwaarde van jouw e-mails voor de lezer of potentiële klant?

In deze blog vind je vijf voorbeelden van effectieve mailings die geschikt zijn voor elke webshop en aan te passen zijn aan jouw specifieke markt.
Klaar je om je e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen?

1. Levensduur trigger: focus op de levensduur van producten

Als webshop eigenaar ben je bekend met de gemiddelde levensduur van producten en weet je wanneer bepaalde persona’s geneigd zijn om een nieuwer model aan te schaffen. Deze informatie is zeer waardevol bij het opstellen van een ”levensduur trigger-campagne”

Laten we als voorbeeld een webshop gespecialiseerd in dameskleding nemen. Je kunt ervan uitgaan dat een vrouw een voorkeur heeft voor bepaalde merken. Als iemand bijvoorbeeld een broek van het merk ‘Anneloes’ heeft gekocht, is de kans groot dat zij vaker kleding van dit merk zal aanschaffen. Als een broek van ‘Anneloes’ gemiddeld twee jaar meegaat, is de kans groot dat dezelfde persoon na twee jaar opnieuw een broek van dit merk zal aanschaffen.

Met behulp van e-mailmarketing kun je deze klant al eerder warm maken voor een nieuwe aankoop. Als je bijvoorbeeld weet dat zij normaal gesproken pas over een jaar een nieuwe broek zal kopen, kun je haar nu al verleiden met een speciale korting op een broek van het merk ‘Anneloes’ die zij eerder heeft gekocht. Door de aanbieding een tijdslimiet te geven, vergroot je de kans dat zij eerder dan gepland een nieuwe broek koopt.

Met e-mailmarketing probeer je dus om een (herhaal-)aankoop zo aantrekkelijk mogelijk te maken op een eerder moment in de levenscyclus van het product te bepalen en de juiste acties te ondernemen om het maximale uit een klant te halen. Door slim gebruik te maken van data en informatie over de levensduur van producten en het koopgedrag van klanten, kun je effectieve e-mailmarketingcampagnes opzetten die leiden tot hogere conversiepercentages en een grotere klantloyaliteit.

Het is natuurlijk wel heel belangrijk om hierbij de privacy van klanten in het oog te houden en te zorgen voor een goede balans tussen gepersonaliseerde marketing en het respecteren van de privacy van klanten. Door transparant te zijn over het gebruik van klantgegevens en te zorgen voor relevante en waardevolle aanbiedingen, kun je de loyaliteit van klanten vergroten en tegelijkertijd hun vertrouwen winnen.

Kortom, door slim gebruik te maken van data en gepersonaliseerde e-mailmarketingcampagnes op te zetten, kun je als webshop-beheerder het maximale uit je klanten halen en zorgen voor hogere conversiepercentages en een grotere klantloyaliteit. Maar het is belangrijk om hierbij de privacy van klanten te respecteren en transparant te zijn over het gebruik van klantgegevens.

2. Webwinkelbezoek omzetten in verkoop

Bezoekers die actief jouw webwinkel hebben bezocht, maar niets hebben gekocht, hebben soms een aansporing of een herinnering nodig om alsnog tot de aankoop over te gaan. Net als het inzetten van Facebook remarketing, is e-mailmarketing een perfect middel om de bezoeker naar je webwinkel terug te halen.

Het kan frustrerend zijn als klanten hun winkelwagentje verlaten voordat ze hun aankoop hebben afgerond. Met behulp van e-mailmarketing kun je deze klanten herinneren aan hun onafgemaakte aankoop. Zorg ervoor dat je de klant op een persoonlijke manier benadert en bied bijvoorbeeld een kortingscode aan om de klant over de streep te trekken. Wat ook goed werkt is alle pluspunten van het product nogmaals onder de aandacht te brengen.

De timing van je abandoned cart e-mail

Het liefst verstuur je deze e-mail zo snel mogelijk. Het versturen van een eerste e-mail binnen 30 minuten of 1 uur na het verlaten van de winkelwagen is qua timing prima. Je kunt na 48 uur nog een herinnering sturen. En als laatste kan je na een week de laatste herinnering sturen. Know your numbers is belangrijk voor ondernemers en dus ook voor webshopeigenaren. Het is dus slim en verstandig om de statistieken van deze e-mails in de gaten te houden. Je kunt dus ook testen met verschillende tijden tussen de e-mails. Wat werkt wel en wat werkt niet om de abandonded cart bezoekers terug te laten keren om de aankoop alsnog te doen. 

Ook de tijd die een bezoeker doorbrengt in je webwinkel, is vaak een indicatie voor de mate van interesse. Als iemand meerdere pagina’s bezoekt en enige tijd in de webwinkel blijft, is de kans groot dat die persoon echt geïnteresseerd is in een aankoop.

Voordelen en korting

Sommige e-mailmarketingsoftware heeft de mogelijkheid, op basis van het e-mailadres, bij te houden welke pagina’s op jouw webshop bezocht zijn. Dat geeft je de mogelijkheid een inspirerende e-mail op te stellen op basis van die bezochte pagina’s. Vermeld in die e-mail nogmaals alle voordelen van de producten op die pagina’s
Wat erg goed helpt, is het aanbieden van een kortingscode, die slechts een paar dagen geldig is! Uiteraard met de nodige reminders waarin je waarschuwt dat de code verloopt 😉

3. Segmentatie: achterhaal de merkvoorkeur

Veel mensen zijn trouw aan bepaalde merken. Een bekend voorbeeld zijn de Apple-fans: mensen met een iPhone  zullen niet zo snel overgaan op een smartphone van een ander merk. Vrijwel alle producten die via webwinkels verkocht worden zijn merkgebonden. Het is dus sterk aan te raden om merksegmenten te maken!

Hiervoor heb je verschillende mogelijkheden. Je kunt dit als volgt samenstellen:

  • Segmentatie op basis van de aankoopgeschiedenis: Als iemand via jouw webshop een broek van het merk “Anneloes’ heeft gekocht, dan valt deze uiteraard onder het segment Anneloes. Uiteraard kan iemand ook onder meerdere segmenten vallen wanneer diegene kleding van verschillende merken gekocht heeft in jouw webwinkel. Je kunt dan het laatst aangekochte kledingmerk als ”hoofdsegment” kiezen.
  • Segmentatie op basis van accessoires: Zelfs als iemand geen “Anneloes” broek bij je heeft gekocht, kun je alsnog achterhalen welke kledingmerken de voorkeur hebben. Als iemand bijvoorbeeld een blouse koopt van het merk “Anneloes”, is de kans groot dat zij ook broeken van hetzelfde merk heeft. Deze klant kan dus weer in het segment “Anneloes” geplaatst worden.

4. Upsell in transactionele e-mails

Transactionele e-mails worden meestal alleen gebruikt om iemand op de hoogte te stellen van een bestelling. Dat is echt een gemiste kans! Het is namelijk veel logischer om deze e-mails tevens te gebruiken om een upsell te doen. De open-rate en click-rate van transactionele e-mails zijn over het algemeen veel hoger dan reguliere nieuwsbrieven. Zonde dus, om daar geen gebruik van te maken.

5. Spaarkorting met verrassingstegoed

Sommige webshops geven bij elke bestelling een korting, in de vorm spaartegoed, weg aan de klant. Deze korting kan de klant verzilveren bij een volgende bestelling. Op deze manier stimuleer je herhaalaankopen door je bestaande klantenbestand. Deze marketingtechniek is toe te passen op de e-mailmarketing van vrijwel elke webshop.

Hoe? Je dient dan wel een beetje creatief te zijn. Het kan bijvoorbeeld op deze manieren:

Traditionele spaarkorting e-mailmarketingtechniek

  1. Klant bestelt één of meerdere producten in de webshop
  2. Bij elk besteld product krijgt de klant een spaartegoed
  3. Koppel deze spaarkorting aan het e-mailadres van deze klant in jouw e-mailautoresponder
  4. Maak een automatische e-mail:
    • Verstuur deze elke maand
    • Communiceer in deze e-mail het tegoed van de klant
    • Leg uit hoe het tegoed verzilverd kan worden
    • Vermeld een duidelijke call-to-action naar de webwinkel

Alternatief: spaartegoed o.b.v. orderwaarde

  1. Klant bestelt één of meerdere producten in de webwinkel
  2. Koppel de orderwaarde aan het e-mailadres van deze klant in jouw e-mailautoresponder
  3. Stel met behulp van een rekensom vast hoeveel spaartegoed je weg kunt geven. Bijvoorbeeld: 5 procent van de orderwaarde
  4. Voeg in een extra veld het virtuele spaartegoed toe bij elk e-mailadres
  5. Maak een dynamische kortingscode per e-mailadres
  6. Maak een automatische e-mail:
    • Verstuur deze maandelijks
    • Communiceer het spaartegoed van de klant in de e-mail
    • Vermeld hierbij de dynamische kortingscode
    • Leg uit hoe het tegoed verzilverd kan worden
    • Vermeld een duidelijke call-to-action naar de webwinkel

Verrassingstegoed voor de langzame beslissers

Natuurlijk zal niet iedereen besluiten een herhaalaankoop te doen. Om hen te stimuleren, kan je een via e-mail een herinnering met een verrassingstegoed sturen. Geef bijvoorbeeld € 5,- extra korting bovenop het spaartegoed, maar alleen wanneer de klant binnen 1 dag een aankoop doet. Door die korte tijdsbeperking mee te geven, zal het gevoel van schaarste bijdragen tot het alsnog doen van een herhaalaankoop.

Heb jij nog handige tips of goede ervaringen met een van deze technieken? Laat hieronder een reactie achter.

 

Vergroot je omzet door middel van:

✓E-book 12 manieren om abandon cart te verminderen